clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Skinn

Kategori: Allmänt

Så, jag träffade en väninna ute på stan igår. Hon hade varit och shoppat och visade stolt upp sina nya skor - ja hon riktigt strålade av glädje.
De hade varit dyra, förstås, men helt klart värt pengarna som hon enkelt skulle kunnat få 10 toppar för i en vanlig butik, eller ungefär 4 par skor på ett lite mer lågbudgetställe. "Men det är äkta skinn så det är ju bra grejer", försvarade hon sig med när hon såg skepsisen i mitt ansikte.
Jag har aldrig varit en person som tycker om djur. Jag tycker faktiskt mest att de är i vägen, men det är en historia för sig. Inte heller har jag brytt mig särskilt mycket om det där med var material kommer ifrån eller vem som har tillverkat de produkter jag använder, men när jag hörde vad min väninna sa blev jag ganska irriterad.
Inte nog med att hon lägger skamligt med pengar på ett par skor, utan dessutom ett par skinnskor. Det där med att det var bra kvalitet var enorma svepskäl, allt för att rättfärdiga hennes spenderande, då hon efter halva säsongen kommer hitta ett par nya, snyggare skor istället.

Därför är jag rätt stolt över att min skinnjacka är fejk. Då är jag iallafall lite mer förstående för djurplågeri. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: