clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Blockera, sluta prenumerera, säg upp

Kategori: Allmänt

En sak som jag kan störa mig på är när det kommer mail efter mail från samma företag, med nya erbjudanden som man vet att man aldrig kommer att använda. Att se den där lilla ikonen som visar att man har ett oläst e-postmeddelande blir till en besvikelse, och man suckar för sig själv. Det kunde jag ha gissat.

 

Märk väl att denna irritation och besvikelse är minimal om man jämför med den irritation som växer sig starkare inom mig när jag hör någon klaga över det. Oavsett om det är någon jobbig person som skickar meddelande på facebook, ett nyhetsblad från en hemsida man brukar besöka eller erbjudanden från något företag man aldrig hört talas om så är allt lika enkelt att göra sig av med.

Missförstå mig inte, jag kan tycka att det är roligt att vara lite halvlack på olika saker, men spam är inte ett av dem då det faktiskt är något jag kan göra åt. Det är nämligen oftast så enkelt som att trycka på en liten knapp. Längst ner i varje mail finns nämligen en liten, liten länk formaterad i meningen "unsubscribe", "trött på våra nyhetsbrev?", "avregistrera dig från våra mail utskick" eller något liknande. Trycker man på denna knapp förs man vidare till en hemsida, där man ibland kan behöva uppge en anledning och bekräfta att man vill sluta få mailen, men ofta behövs inte ens det.

Andra gånger är det lite krångligare, även om jag faktiskt aldrig har fått ett mail där knappen som beskrivs i ovanstående text inte finns med, så hör jag om folk som har detta problemet och retar sig vansinniga på det. Låt mig då berätta att det är så enkelt som att man kan mata in en e-postadress direkt i sin mail och be mailen att sortera ut, slänga och blockera all post från denna adressen. Hur man gör det kan variera mellan de olika domänerna, men det går garanterat att göra oavsett om du har gmail, hotmail eller något annat.

 

Jag är alltså väldigt trött på att höra folk klaga om dessa saker, och argumenten "orka" och "det tar mer energi att blockera än att stå ut" är helt ogiltiga. Den ilska folk utstrålar över dessa mail är sjukt reducerbar om man bara tar sig en halv minut och trycker på den där lilla knappen.

Och de som har argumentet "jag tycker inte att han/hon/företaget förtjänar uppmärksamheten att blockeras" får skylla sig själva. Om du tycker det är så kul att vara arg, be my guest, men låt inte mig höra om det. Själv finner jag det högst onödigt att vara arg över sådant som man faktiskt kan kontrollera.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: