clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Hans Rosenfeldt

Kategori: Allmänt

Igår så satt jag och såg på Förr eller senare, ett ganska nytt program på TV4, där man tävlar i att placera saker i kronologisk ordning. I alla fall så är det mindre viktigt. Vad som är relevant för inlägget är dock att Hans Rosenfeldt är programledare för det hela, en man jag aldrig sett innan han började uppenbara sig i rutan klockan 20 varje söndag, och så igår när han stod bredvid en av deltagarna så bara slog det mig, som en jäkla örfil; "fan vad lång han är!"
Nu finns det säkert flera av er som tänkt "men vad spelar det för roll?" och det är just det som är grejen! Det spelar ingen roll hur lång Rosenfeldt är, eller ja - det spelar ju roll för att statuera exempel, men poängen är att det spelar ingen roll.Så resonerade jag imorse när jag borstade håret, innan jag lade till "men Josefin Sundström är i alla fall väldigt kort." Och det är här själva grejen ligger. Själva poängen ligger inte i centimetrar hit och dit utan om jämlikheten. Hans Rosenfeldt får vara hur lång han vill, det är ingen big deal. Men Josefin Sundström... Galet kort!När vi ändå håller på kan vi ju även dra upp Anders Borgs hästsvans, eller Jan Björklunds glugg. Men skam den som kritiserar männen! Låt oss istället tala om Annie Lööfs hår. Att en man har lite grånad hårväxt, eller att den till och med upphört, visar väl mest att de levt, är kloka och lärda. En kvinnas rynkor förfäras vi över.
Det är nästan dumt att fråga varför det är så. För svaret är enkelt: männen är fortfarande överlägsna. Därför får de vara som de vill. Därför blir de inte utpekade för sina brister eller granskade av såväl media som gemeneman.Frågan om hur vi ändrar detta, hur vi slutar nedvärdera det ena könet och kommer ifrån det ojämställda samhället vi har är desto svårare.
Tills dess får Hans Rosenfeldt fortsätta vara som han är och Josefin Sundström... ja hon får fortsätta vara kort.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: