clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Vem får vara med?

Kategori: Allmänt

En sak som jag tycker är ruskigt lurig när jag vickar på olika förskolor är när barnen leker, men någon inte får vara med.
Jag kan från första början tycka att alla som vill ska få vara med att leka, men jag är inte riktigt säker på att det alltid ska vara så. Jag kommer ihåg när jag själv var liten och leken var begränsad till ett visst antal deltagare, då är det inte så himla kul att släppa in fler personer. Det är precis som när man spelar ett spel, monopol eller referera till vad ni vill, och efter att ni spelat halva spelet så kommer ytterligare en person och ska vara med. Vilka förutsättningar ger man denne nykomling då? Hälften av pengarna och 3 valfria hus samt rätten att bara slumpvis köpa 4 gator? Eller ska den få börja från början med startkapitalet och utan gator, trots att alla andra redan hunnit bygga både hus och hotell? Eller ska den helt enkelt inte få vara med? Ledsen, det går inte, vi har redan kommit halvvägs.
Men det är ju så himla taskigt när barnen fryser ut någon. Nej, du får inte vara med. Det gör riktigt ont i själen på mig, och jag vill inte ens försöka säga "kom, vi ser om det inte finns något annat att göra" för jag tycker verkligen att alla ska få en chans att vara med och leka. Det är ju så ofta som de riktigt finner varandra när de väl har gett den andre en chans.
Samtidigt förstår jag inte heller leken. Trots att jag försöker minnas så mycket som möjligt så kan jag inte riktigt minnas hur jag tänkte och tyckte när jag var 4. Men jag är säker på att det fanns stunder då jag inte ville att någon annan skulle vara med mig och min kompis och leka. 
 
En annan sak jag kan tycka är relevant, sådär i valet och kvalet är om barnen bestämt uttrycker att "nej, man kan bara vara 2", eller om det bara envist är ett nekande av vissa personer men inte andra. Sexistiskt nog så kan pojkar redan bestämma att flickor inte får vara med och spela fotboll, vilket gör mig lika sur som när killarna inte får vara med i tjejernas rollspel.
Den tredje faktorn är gruppens storlek. Är man redan sex stycken som leker så bör det rimligtvis finnas plats för en till. Är man två så kan det vara svårare att släppa in någon.
 
Men sanningen att säga så har jag ingen aning, och oftast går jag mer på känsla än rationellt övervägande när jag står med en liten stackare i handen som förtvivlat vill vara med i leken. Och känslan säger oftast att "visst får väl alla vara med?". En fråga som, om den inte besvaras med ett ja, blir till ett påstående.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: