clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Författare

Kategori: Allmänt

Så för tillfället sitter jag och plöjer igenom kurslitteratur. Eller ja... inte just nu, men på det stora hela. Och så, när jag kom till ett stycke som var lite mindre intressant och jag lät mina tankar sväva iväg, så kom jag på mig själv att ta för givet att personen som skrivit boken var en kvinna.
Jag vet inte varför riktigt, men det kändes som en kvinnas ord där på pappret. Jag kollade vem som skrivit boken, och det var en man vilket kändes besynnerligt. Det känns så konstigt, jag var så säker på att det var en kvinna. Samtidigt vet jag heller inte varför jag finner det så orimligt att det är en man. Det är ju en högst objektiv typ av litteratur kurslitteratur, så varför det skulle kännas som att det var det ena eller det andra könet som skrivit den kan jag inte förstå. Hade det varit en annan bok hade jag enklare, och kanske aningen fördomsfullt, kunnat hänvisa till att kvinnor skriver mer känslosamt och förförande, medan en man är mer rå. Kanske, jag vet inte, gud vad sexistiskt.
Tillbaka till studierna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: