clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Reklamblad med plast

Kategori: Allmänt

Så jag är en sådär lite udda människa som tycker det är kul att få reklam. (Heja kapitalismen! Låt oss handla allt det senaste till dessa fantastiska priser ni erbjuder under en helg.) Men en sak som gör mig lite förbryllad är plasten.
 
Ibland så ligger nämligen reklamen i plast, precis som vissa tidningar i affären. Och jag förstår ibland att de gör det, för vissa företag lägger ner äckligt mycket pengar på att trycka sina reklamblad. Det är kostsamt med färg, foton, layout, retouch och fint papper, så när dessa blad ramlar ner i brevlådan med plasten runt dem kan jag ändå försöka vara förstående, även om jag tycker att det är onödigt.
Det jag egentligen stör mig på är när det kommer 1 eller 2 blad, kanske bara ett A5-ark, invirat i plast. Det är så sjukt onödigt och även om det inte kostar företaget några stora pengar att vira in sina små papper i plast, så verkar det som en så sjukt onödig kostnad, både för företaget och miljön.
 
Är de stora svenska företagen verkligen så rädda för lite regn? Det är inte så att varje Svensson där hemma och tänker "erbjudandet låter fantastiskt men... åhnej! Bilden här är lite förstörd. Lika bra att strunta i det hela". Nej, för så tänker inte konsumenterna. Det är därför det funkar att köra ut reklamerbjudanden på oglamouröst tidningspapper, slarvigt ihophäftat och utan plast. Viljan att köpa kommer finnas kvar.
Så skippa plasten, den är sjukt avtändande och ibland är jag nästan säker på att det är frustrerande att ta bort plasten för att få reda på om det är 1 eller 2 papper, så att man inte missar halva erbjudandet. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: