clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Kartkunskap

Kategori: Allmänt

Så, till ett lite mer rationellt inlägg...
 
Min syster går i högstadiet och kom hem med en bok med massa blindkartor i som hon skulle fylla i. När hon var färdig satt jag och mamma och bläddrade i boken lite, och min kära mor säger att hon tycker det hela är befängt.
Jag gillar kartor och jag tycker det är viktigt att man placerar ut alla världens länder. Inte för att man ska lära sig var de ligger, men så att man vet att Laos och Tchad är länder och inte bilar, bakverk eller något annat. Så att man helt enkelt hört namnen en gång eller två, och så att man vet på ett ungefär var i världen man befinner sig om man pratar om Kazakstan.
"Jao, men det är ju VISSA saker som är viktiga" säger min mamma. Jag ber henne utveckla och hon säger att hon tycker att det är helt onödigt att kunna Rysslands floder, men det kan ju vara ganska relevant att veta vad Sydafrikas huvudstad heter.
 
I grund och botten håller jag med henne. Jag tycker precis som hon men jag ifrågasätter ändå mig själv. "Varför är det viktigt att kunna Sydafrikas huvudstad men inte Etiopiens?" 
Hon har inget svar på det och jag fyller i. "På grund av Apartheid?" 
Hon instämmer och jag slår åter igen ner mitt eget argument genom att fråga om hon tycker det är viktigt att kunna Rwandas huvudstad, vilket hon inte tycker, men där har det ju också hänt massa hemskheter!
 
Själv kan jag inte bestämma mig om vad jag tycker är viktigt att kunna när det blir så specifikt. Europa rättfärdigas genom att det är där vi bor, och ännu mer Sverige. Men sen då? Varför är Kairo viktigt? Pyramiderna i Egypten kanske. Men Angolas huvudstad då, där finns det ju massa diamanter.
Någonstans försöker jag hitta en minsta gemensam nämnare för de "viktiga" länderna. Något som gör dem speciella. Men det finns fler länder som finns anledning att kunna mer om, än vad som anses vara viktiga för allmänbildningen.
 
Så jag förblir fundersam. Vad är viktigt att kunna, och vad ska förbli kunskap som man googlar?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: