clarafridolfssons.blogg.se

Ett pseudonyms tankar

Blogg & kyrkoval

Kategori: Allmänt

BAM! 
Jag skulle kunna skriva "Hej, jag är CF och välkommen till min nya blogg. Det här är första inlägget" och bla bla bla. Men jag tänker inte göra det för det är pisstråkigt och det här är, rent tekniskt, inte ens mitt första inlägg i och med att blogg.se automatiskt gör ett inlägg på bloggen där dom hälsar eh... mig och mina läsare antar jag, välkomna.
Det inlägget är visserligen borttaget så även om det här då skulle vara mitt "första inlägg" tänker jag inte ödsla tid på det och istället gå direkt pang på rödbetan.
 
Min blogg är som sagt MIN blogg och den kommer således handla om det JAG tycker att den ska handla om, vilket varken är mode, eller mitt liv (eller jo typ) utan om lite ditten och datten som jag tycker är viktigt.
 
Idag när jag kom hem låg ett litet rosa kuvert på köksbordet och suktade efter att bli öppnat. På det stod med stora bokstäver "kyrkoval" och min första reaktion var: JA! Jag ska sätta mig in i detta, och ta reda på vad jag tycker och sedan ska jag gå och rösta den 15 september!
För sån är jag. Jag tycker att man ska sätta sig in i saker, så att man vet vad man tycker, och sedan ska man ta vara på den demokrati vi lever i. Men när jag står och skumma igenom hur det går till, och vilka färger valsedlarna har och så vidare, så börjar en annan tanke tränga sig på. Varför ska jag rösta? Jag går inte i kyrkan, jag är inte ens troende. Bara för att jag döpts och konfirmerats och är medlem i Svenska Kyrkan så kan jag inte bara dundra in och försöka bestämma hur det ska vara för de som faktiskt går i kyrkan. Det rör faktiskt inte mig. Ett riksdagsval hade rört mig, för det genomsyrar det svenska samhället, och lika så ett EU-parlamentsval. Men om jag fått rösta i Norge, hade jag gjort det då? Antagligen inte, så varför ska jag rösta i kyrkovalet?
Men åter igen så är Svenska Kyrkan en del av Sverige, så kanske borde man bara gå dit och rösta iallafall? Rösta på någon man känner, i och med att jag bor i en hemskt liten församling, men det vore oansvarigt. Rösta blankt, eller är det onödigt, visar det missnöje? Eller kanske ska man sätta sig in i det efterallt... Tänk om det bara finns en kandidat här omkring som stödjer homoäktenskap och annat som faktiskt ÄR viktigt, också struntade jag i att rösta!
 
Jag vet fortfarande inte riktigt säkert hur jag ska göra, men jag ska undersöka saken, och den 15 september kommer jag säkert att stå där vid valurnan ändå och släppa ner 3 små lappar. Om jag inte kommit fram till att DET om något är att missbruka sina rättigheter...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: